Ben " bij de les "


Gisteren was het in Torhout de voorstelling van Ben Weyts over ons onderwijs.

Eigenlijk mag ik niet zeggen ons onderwijs maar het Vlaamse onderwijs.

Al snel werd duidelijk dat deze 2 uur durende presentatie een one-man ophemel show ging worden over hoe goed hij het had gedaan de afgelopen jaren.

Want we hebben het toch niet gemakkelijk gehad met de corona periode.

Dit was inderdaad een woelig watertje dat we op vlak van onderwijs toch wel goed hebben doorzwommen.

Al zijn er in bepaalde groepen toch wel wat achterstanden opgelopen. Denk vooral aan zij die thuis niet de Nederlandse taal machtig zijn. Nu echter was dit voor iedereen en elke leerkracht een uitdaging en heb ik hiervoor respect hoe dit is verlopen.

Echter kan Weyts niet alleen de pluimen opstrijken en heeft hij ook wel iedereen in het onderwijs bedankt hiervoor. Dit sierde hem.

Maar dan… begon hij te vertellen over hoe hij de tanker heeft gekeerd en de fouten die de socialisten en Christen democraten al die jaren hebben gemaakt 1 voor 1 is beginnen aanpakken.

En hoe moeilijk dit wel niet is met alle commissies en stappen die hij moet doorlopen om een aanpassing in het onderwijs te kunnen verkrijgen.

Het klonk meer als klaagzang op den duur.

Na dit betoog ging hij over naar zijn effectieve verwezenlijkingen met zoals we NVA kennen erg veel tabelletjes en cijfertjes.

Cijfers dit nietszeggend waren want daarvoor waren de mensen niet gekomen.

Mensen willen weten wat hij gaat doen aan het te kort voor leerkrachten:

 

  • Een bindend ingangsexamen wat op zich niet slecht is daar dat we moeten kunnen zien of iemand uit het juiste hout is gesneden om leerkracht te worden

  • Meer inzetten op gast leerkrachten en zij-instromers.

 

Over de zij-instromers kwam nadien nog een terechte vraag van een dame uit het publiek die al ettelijke jaren werkt als zij-instromende leerkracht maar van voor 2020.

Waarom is die 2020 nu zo belangrijk? Omdat er toen beslist is dat men anciënniteit kon meenemen. Ondertussen is dit sinds 2023 opgetrokken naar 15 jaar.

Dit maakt dat collega’s van de vrouw vaak meer verdienen als haar maar minder lang in het onderwijs werken. Dit vond zij, en nog enkele aanwezige in de zaal, niet kunnen want zij werken even hard.

Weyts verschool zich achter zijn schild met de uitspraak van de Raad van State die het retroactief toekennen van deze anciënniteit heeft geweigerd. Dit was in 2014...

Het zou de staat gewoon te veel geld kosten volgens hem ongeveer 250 miljoen.

Het verlies dat de staat lijdt door het tekort aan leerkrachten wordt geschat op 500 miljoen.

"Twee jaar geleden startte de Vlaamse overheid een soort beschermingsprogramma (SBP) op voor de wilde hamster. 800.000 euro - gespreid over 5 jaar - vooral om het leefgebied van het beestje uit te breiden. Een deel daarvan gaat naar subsidies voor landbouwers die hun akkers hamstervriendelijk maken."

29 aug 2017

Maar hamster subsidiëren voor een 800.000 euro kon toen wel.

En straffer nog was er in 2021 ruimte voor 43,5 miljoen euro voor de meest absurde opleidingen. Maar voor zij-instomers was/ is er geen geld.

 

( bron; https://www.knack.be/factcheck/factcheck-maurits-vande-reyde-open-vld-overdrijft-bedrag-dat-naar-crazy-subsidies-gaat/)

 

Dit tart toch alle verbeelding… Wij gaan dit met onze partij verder uitspitten en aanklagen bij de Raad van State.

Weyts heeft 4.7 miljard vrijgemaakt voor onderwijs maar toch is er geen budget voor zij-instromers die voorafgaan aan september 2020 zijn begonnen en daarmee niet in aanmerking komen voor de regeling.

 

Volgende punt onderwijs kwaliteit.

 

De oplossing volgens Weyts is meer Nederlands en meer wiskunde.

Is dit wel de oplossing? Is het niet omkadering voor leerlingen en leerkracht die verbetert dient te worden.

Ligt de schuld van het onderwijskwaliteit bij de anderstalige?

Dit zal grotendeels misschien wel kloppen maar is het niet aan het onderwijs om dan deze leerlingen meer ondersteuning te bieden?

Weyts zegt wel in de 3e kleuterklas taaltesten te verplichten en deze naargelang de uitslag extra ondersteuning te onderbieden op speelse wijze → dit komt dus neer op nog meer werk druk voor de kleuterjuffen/meester die tot op de dag van vandaag per leerkracht nog ongeveer 12.5 leerling hebben per leerkracht.

Dit terwijl een kleuterklas de basis vormt van onze verdere onderwijs en zelfs loopbaan carrière.

Hij pleitte om de leerlingen met onvoldoende kennis een jaar extra in de kleuterklas te houden.

Maar dit lijkt mij niet de goede oplossing. Waarom creëren we geen omgeving waar anderstalige leerlingen door de juiste personen worden opgeleid en begeleid.

 

Want met het idee dat Weyts nu voorstelt krijg je dam die de stroom leerlingen langzaam tegenhoudt waardoor het gemiddelde aantal leerlingen per kleuterleerkracht weer zullen stijgen. Het laatste punt dat ik nog even wil aanhalen is toch wel de vraag waar de meeste ouders de dag van vandaag van wakker liggen is toch wel de kostprijs van ons onderwijs en de toch wel de bijhorende bedenkingen over de Digisprong.

 

De Digisprong een verrijking of verarming van ons onderwijs?

 

We moeten natuurlijk mee met onze tijd en onze leerlingen moeten zich digitaal kunnen ontwikkelen.

Onze samenleving ontwikkeld zich razendsnel online en meer en meer toepassingen zijn digitaal.  Maar is dit ook een verrijking van onze leerlingen hun geest?

Weyts benadrukte tot vervelens toe over hoe belangrijk Nederlands is maar maakt toch de keuze om alle invulboeken te willen vervangen door een laptop.

Ik ga dit verder opnemen met specialisten en koppel hier verder in terug na verder onderzoek.  Maar verder als we gaan kijken welke kosten dit extra met zich mee brengt stel ik mij de vraag of sociaal minder vermogende ouders deze schoolfacturen gaan kunnen blijven betalen.

 

Ik heb deze vraag ook gesteld aan Weyts gisteren avond en kreeg als antwoord :

 

Wij hebben elke school per leerling 510 euro gegeven om laptops aan te kopen

fout scholen kregen 510 euro om IT te bekostigen scholen hebben dit ook gebruikt om hun infrastructuur te verbeteren.

Verder kreeg ik een weinig tot zinnig antwoord. Of alles slecht was wat hij heeft gedaan voor onderwijs.

Nee er zijn erg goede aanpassingen gebeurt en veranderingen. Maar de weg voor een goed en kwalitatief onderwijs beleid is nog lang.

Of ik denk dat Weyts geschikt is om verder te kunnen doorgaan als minister van onderwijs moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik niet denk dat hij op zijn plaats zit.

Of ik denk dat Weyts geschikt is om verder te kunnen doorgaan als minister van onderwijs moet ik eerlijksheidhalve zeggen dat ik niet denk dat hij op zijn plaats zit. Als je tot hier bent geraakt wil ik je hartelijk bedanken.

 

Heb je opmerkingen en vragen kan je deze gerust achterlaten in de comments of op mijn facebook pagina.

 

L99 – Wanna Mertens