Het regeerakkoord onder de loep.
punt 3.3.: ECONOMIE
Steunzones
De regering kiest voor plaatsgebonden beleid voor gewesten die te kampen hebben met een relatief hoog aantal langdurig werkzoekenden of met een sterke krapte op de arbeidsmarkt. Waar geschikt, zal de regering toepassing maken van de mogelijkheden in de wet van 15 mei 2014. Wanneer een bepaald gebied getroffen wordt door collectief ontslag, kan het gewest waarin één of meerdere getroffen vestigingen zijn gelegen onder bepaalde voorwaarden een steunzone voorstellen aan de federale minister van financiën. De ondernemingen gelegen in die steunzones komen vervolgens in aanmerking voor een structurele vermindering van de bedrijfsvoorheffing. Federale investeringen Gelet op de algemene budgettaire krapte, de noodzaak om middelen efficiënt te gebruiken en de wens om een zo effectief mogelijk hervormingsbeleid te voeren, kiest de regering voor een doelmatige coördinatie van investeringen. De regering gaat in overleg met de deelstaten met het oog op het bereiken van een soortgelijke dynamiek van hun zijde. Instellingen We versterken de vertegenwoordiging van de deelstaten als waarnemer, bijvoorbeeld, in de Nationale bank, het Federaal Planbureau en het Instituut voor de Nationale Rekeningen. Beliris Om de internationale rol en de hoofdstedelijke functie van Brussel uit te bouwen en te bevorderen, engageert de regering zich via Beliris. De regering waakt erover dat Beliris zijn middelen prioritair concentreert op projecten op het vlak van mobiliteit en strategische ontwikkelingsinvesteringen op het Brusselse grondgebied en dat deze van belang zijn voor verschillende Gewesten. De regering zal in dit verband de Brusselse regering consulteren. Regionale feestdagen Voor de Gewesten die het wensen en vragen, passen we de federale wetgeving aan zodat ook hun regionale feestdag een officiële feestdag wordt, zonder dat de concurrentiekracht wordt aangetast.
Standpunten

N-VA
N-VA is voorstander van economische autonomie voor de regio’s en wil dat Vlaanderen zelf beslist over fiscale en economische maatregelen. Ze willen minder federale inmenging en pleiten voor de volledige regionalisering van het fiscaal beleid.
🔸 Tegenstrijdigheid:
✅ Wel positief is dat de gewesten een rol krijgen bij federale investeringen en vertegenwoordiging in nationale instellingen.
❌ Dit voorstel behoudt de federale controle over steunzones, terwijl N-VA zou willen dat Vlaanderen hier volledig over beslist.
❌ Beliris, het federale investeringsfonds voor Brussel, blijft behouden. N-VA wil dit afbouwen omdat ze vindt dat Vlaanderen te veel bijdraagt aan Brussel zonder voldoende inspraak te hebben.
🔸 Wat ze eerder zeiden/deden: N-VA heeft in het verleden gepleit voor de afschaffing van Beliris en wil de fiscale autonomie van Vlaanderen maximaal uitbreiden.

Vooruit
Vooruit is voorstander van federale investeringen en samenwerking tussen de gewesten. Ze zijn kritisch over fiscale voordelen voor bedrijven als die niet gepaard gaan met sociale voorwaarden (zoals werkgelegenheidsbehoud).
🔸 Tegenstrijdigheid:
✅ Dit voorstel behoudt een federale rol in economische steunmaatregelen, wat in lijn ligt met hun visie.
❌ De steunzones en fiscale voordelen voor bedrijven zijn een gevoelig punt. Vooruit vindt dat fiscale kortingen geen garantie zijn voor jobcreatie en vreest dat bedrijven na subsidies alsnog verhuizen.
✅ Beliris wordt behouden, wat positief is voor hen, aangezien Vooruit investeringen in Brussel steunt.
🔸 Wat ze eerder zeiden/deden: Vooruit heeft in het verleden gepleit voor sociale voorwaarden bij fiscale voordelen voor bedrijven en wil dat overheidsinvesteringen gekoppeld worden aan jobgaranties.

CD&V
CD&V is voorstander van een evenwicht tussen federale en gewestelijke samenwerking in economische beleidsmaatregelen. Ze steunen gerichte economische stimulansen, zoals steunzones, zolang deze effectief en eerlijk worden verdeeld.
🔸 Tegenstrijdigheid:
✅ De steunzones passen binnen hun beleid, want CD&V heeft zich in het verleden uitgesproken voor gerichte steunmaatregelen bij economische crisissen.
✅ CD&V zal waarschijnlijk geen probleem hebben met de vertegenwoordiging van de deelstaten in economische instellingen.
❌ Maar Beliris kan voor hen een moeilijk punt zijn, aangezien sommige CD&V-leden vinden dat Brussel te veel geld krijgt in verhouding tot andere regio’s.
🔸 Wat ze eerder zeiden/deden: CD&V heeft economische samenwerking tussen gewesten en federale steunmaatregelen ondersteund, maar wil ook dat deze gekoppeld worden aan ethische en duurzame criteria.
Conclusie:
✅ N-VA zal zich verzetten tegen de federale rol in steunzones en Beliris, en wil meer Vlaamse autonomie over economie en fiscaliteit.
✅ Vooruit zal kritisch zijn op de steunzones zonder sociale garanties en wil meer voorwaarden koppelen aan fiscale voordelen.
✅ CD&V zal waarschijnlijk het compromis steunen, maar zal pleiten voor een eerlijke verdeling van middelen.
🔥 Verwachte coalitiespanningen:
- N-VA zal proberen Beliris af te bouwen en de economische bevoegdheden verder te regionaliseren.
- Vooruit zal garanties eisen dat fiscale voordelen voor bedrijven gekoppeld worden aan jobcreatie.
- CD&V zal een middenweg zoeken, zolang de steunmaatregelen effectief en evenwichtig verdeeld worden.