Het regeerakkoord onder de loep.
punt 3.2.: GEZONDHEIDSZORG
Er wordt gestreefd naar een coherent gezondheidszorgbeleid aangezien de bevoegdheden verdeeld zijn tussen de federale overheid en de deelstaten, en deze bevoegdheden nauw met elkaar verweven zijn. Zo draagt het preventiebeleid van de deelstaten bijvoorbeeld bij tot een goede gezondheid van de bevolking, wat de uitgaven voor gezondheidszorg die de federale overheid moet dragen, beperkt. Bovendien verschilt de organisatie van het zorgaanbod binnen de verschillende entiteiten om zo goed mogelijk aan de behoeften van de patiënten te voldoen. Het federale gezondheidsbeleid moet rekening kunnen houden met deze verwevenheid van bevoegdheden en deze verschillende realiteiten om aan de behoeften van de patiënten te voldoen, voor zover dit nuttig is. Alle entiteiten, federaal en deelstatelijk, hebben er een gemeenschappelijk belang bij om hun beleid zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. 2 Federaal regeerakkoord Het is bijvoorbeeld in het belang van de federale overheid dat de deelstaten een doeltreffend preventiebeleid voeren, of in het belang van de deelstaten dat het federale gezondheidszorgbeleid in lijn ligt met de deelstatelijke realiteiten en behoeften. Daarom wordt voorzien in de opname van deelstaatvertegenwoordigers als waarnemers in het verzekeringscomité. En daarom ook voorziet de wet van 6 november 2023 in coördinatiemechanismen tussen de verschillende entiteiten, met name door de deelstaten op te nemen in de Algemene Raad van het RIZIV. Dat is ook de reden waarom op 8 november 2023 het interfederale plan voor geïntegreerde zorg werd goedgekeurd, dat zal worden voortgezet. De regering zal dezelfde aanpak volgen, die kan leiden tot het besturen met asymmetrische afspraken, zoals vermeld in de voorbereidende werken van de BWHI, wanneer de verschillen tussen de verschillende deelstaten dit vereisen. In een logica van responsabilisering, kunnen deze overeenkomsten ook betrekking hebben op de verwezenlijking van de gezondheidszorgdoelstellingen en de respectieve bijdragen aan de financiering van deze doelstellingen. Deze overeenkomsten worden gesloten via protocollen of samenwerkingsakkoorden. Het doel is om de coherentie en de doeltreffendheid te verzekeren van het gezondheidsbeleid dat wordt gevoerd door de federale overheid en de deelstaten ten voordele van alle burgers van het land. Elke overheid moet als winnaar uit de bus komen.
Standpunten

N-VA
N-VA pleit al jaren voor de volledige regionalisering van de gezondheidszorg. De partij vindt dat Vlaanderen zijn eigen beleid moet voeren en dat er geen interfederale structuren nodig zijn. Ze willen minder federale inmenging en streven naar een aparte Vlaamse sociale zekerheid.
🔸 Tegenstrijdigheid:
✅ Dit voorstel bevat het een responsabiliseringslogica, waarbij de deelstaten deels verantwoordelijk worden voor de financiering van hun gezondheidsdoelen. Dit kan N-VA enigszins smaken, maar blijft onder hun wens van volledige splitsing.
❌ Dit voorstel behoudt een sterke federale rol, wat indruist tegen de N-VA-visie van maximale autonomie.
❌ Het voorziet in meer coördinatie en samenwerking, wat N-VA juist wil afbouwen.
🔸 Wat ze eerder zeiden/deden: Tijdens de coronacrisis was N-VA fel tegen de federale coördinatie en pleitte voor een splitsing van de gezondheidszorg.

Vooruit
Vooruit wil een sterke federale gezondheidszorg en is tegen verdere regionalisering van de sociale zekerheid. Ze vinden dat gezondheidszorg een nationaal georganiseerde basisdienst moet blijven en zijn voor solidariteit tussen de regio’s.
🔸 Tegenstrijdigheid:
✅ Dit voorstel behoudt federale bevoegdheid en stelt enkel betere coördinatie voor, wat voor hen aanvaardbaar is.
❌ Maar de opname van deelstaatvertegenwoordigers in RIZIV-structuren kan de deur openzetten voor verdere regionalisering, iets waar Vooruit zich altijd tegen verzet heeft.
🔸 Wat ze eerder zeiden/deden: Vooruit heeft zich in het verleden verzet tegen de verdere opsplitsing van de gezondheidszorg en benadrukt het belang van een federaal kader om gelijke toegang tot zorg te garanderen.

CD&V
CD&V wil een evenwicht tussen samenwerking en autonomie. De partij ziet gezondheidszorg als een gedeelde bevoegdheid en pleit voor betere afstemming tussen federale en deelstaatniveaus, maar zonder de federale solidariteit in gevaar te brengen.
🔸 Tegenstrijdigheid:
✅ Dit voorstel komt grotendeels overeen met hun standpunt, omdat het de federale structuur behoudt, maar wel inzet op betere samenwerking.
❌ Als de asymmetrische aanpak leidt tot te grote verschillen tussen regio’s, kan dat problematisch zijn voor hun nationale sociale visie.
🔸 Wat ze eerder zeiden/deden: CD&V heeft eerder gepleit voor een beter geïntegreerde aanpak van zorg en wil versterkte samenwerking tussen federale en regionale niveaus zonder volledige splitsing.
Conclusie:
✅ N-VA zal zich verzetten tegen de blijvende federale rol en zal de bevoegdheid liever volledig naar Vlaanderen halen.
✅ Vooruit zal kritisch zijn op de impliciete verdere regionalisering en wil vermijden dat dit een opstapje wordt naar een gesplitste gezondheidszorg.
✅ CD&V zal waarschijnlijk het compromis steunen, zolang het federale kader behouden blijft en samenwerking vooropstaat.
🔥 Verwachte coalitiespanningen:
- N-VA wil volledige overheveling en vindt de voorgestelde samenwerking een rem op Vlaams gezondheidsbeleid.
- Vooruit wil federale controle behouden en zal waken over nationale solidariteit.
- CD&V zal trachten een balans te vinden tussen samenwerking en deelstatelijke autonomie.