Het regeerakkoord onder de loep.
punt 3: INTERFEDERALE SAMENWERKING
Om tegemoet te komen aan de specifieke noden en dynamieken in de verschillende gebieden van het land en om coherent en sterker te kunnen hervormen in nauw verbonden en verweven bevoegdheden zoals gezondheidszorg, arbeidsmarkt, mobiliteit en klimaat, kiest de federale overheid voor een interfederale samenwerking om haar beleid en dat van de deelstaten op elkaar af te stemmen. Dit met respect voor eenieders bevoegdheden, de grondwet, en het bindend Europese en internationale recht. De regering gaat in overleg met de deelstaten met het oog op het bereiken van een soortgelijke dynamiek van hun zijde.
Standpunten

N-VA
N-VA wil zo min mogelijk interfederale samenwerking en pleit voor een duidelijke splitsing van bevoegdheden. De partij vindt dat Vlaanderen zelfstandig beleid moet kunnen voeren zonder voortdurend overleg met het federale niveau.
🔸 Tegenstrijdigheid: Dit voorstel gaat in tegen N-VA’s visie omdat het meer samenwerking tussen de federale en deelstaatregeringen aanmoedigt, terwijl de partij net minder federale inmenging wil. Dit druist in tegen hun streven naar confederalisme.
🔸 Wat ze eerder zeiden/deden: N-VA heeft zich in het verleden kritisch uitgelaten over het complexe overlegmodel in België en stelde vaak voor om bevoegdheden volledig over te dragen in plaats van samenwerking te versterken (bijvoorbeeld in de coronacrisis, waar N-VA sterke kritiek had op de federale aanpak).

Vooruit
Vooruit heeft traditioneel een voorkeur voor samenwerking tussen overheden en verzet zich tegen verdere fragmentering van bevoegdheden. Ze geloven dat efficiënte samenwerking cruciaal is voor een sterk sociaal en economisch beleid.
🔸 Tegenstrijdigheid: Dit voorstel is grotendeels in lijn met hun visie. Echter, als het op termijn toch leidt tot een verdere decentralisering, kan dat voor Vooruit een probleem vormen.
🔸 Wat ze eerder zeiden/deden: Vooruit heeft tijdens de coronacrisis opgeroepen tot een betere coördinatie tussen overheden en was kritisch over de versnipperde bevoegdheden, vooral in de gezondheidszorg.

CD&V
CD&V zit tussen N-VA en Vooruit in: ze willen efficiëntere samenwerking tussen niveaus, maar ook geen federale dominantie over de deelstaten. CD&V heeft vaak gepleit voor meer coherentie in het beleid, zonder de deelstaten volledig hun autonomie te ontnemen.
🔸 Tegenstrijdigheid: Dit voorstel past deels binnen de CD&V-lijn, maar als het te veel macht bij het federale niveau houdt, kan dat voor hen een struikelblok zijn.
🔸 Wat ze eerder zeiden/deden: CD&V-ministers hebben vaak bemiddeld tussen federale en regionale belangen en pleiten voor een beter gecoördineerd beleid, vooral rond gezondheidszorg en mobiliteit.
Conclusie:
✅ N-VA zal zich niet te hard inzetten voor dit voorstel, omdat het ‘verplichte samenwerking’ impliceert en geen extra bevoegdheden overdraagt aan de deelstaten.
✅ Vooruit is hier grotendeels voorstander van, maar wil vermijden dat dit leidt tot verdere decentralisering.
✅ CD&V zal afhankelijk van de concrete uitwerking steun geven, zolang er evenwicht is tussen samenwerking en autonomie.
Er zal intern discussie zijn over hoe ver deze samenwerking mag gaan: N-VA zal de inzet willen minimaliseren, Vooruit zal meer federale regie willen en CD&V zal proberen een compromis te vinden.