overige niet financiële operaties.
Fiscale optimalisatie in samenwerking, met externe fiscale specialisten, raad van state en grondwettelijk hof,
Verminderen dotatie monarchie, Senaat en Kamer: deel overdrachten naar izw's .
Minder subsidies aan izw’s door een daling van de federale dotaties voor de monarchie, de Senaat en de Kamer.
Beleidswetgeving
Beleidswetgeving moet eerst via raad van state en grondwettelijk hof passeren voor
wettelijkheid, pas nadien van kracht.
Schrappen van wettekst kerk en hervormen naar een geloofsbelasting.
Geloofsbelasting jaarlijks aan te kruisen op de personenbelasting
Afschaffing Senaat.
Graduele ontbinding en afschaffing van het Senaat, heroriëntering van het personeel
over de periode 2025-2030
Geloofsfinanciering, partijfinanciering via personenbelasting.
Elke burger bepaalt zelf naar welke religie een deel van zijn belastingen gaat. Dat is Neutrale en een eenvoudig principe van een kerkbelasting.
In enkele Europese landen bestaat zo'n systeem en ook in België klinkt de roep steeds luider om het in te voeren als alternatief voor huidige financieringsstelsel van religies dat aan herziening toe is.
Ook de (disproportionele) financiering van politieke partijen zou bij een herziening van het systeem beter in balans kunnen worden gebracht.
Momenteel vertegenwoordigen de lidmaatschapsbijdragen slechts 3% van de inkomsten van politieke partijen, belastinggeld 97%.
Men zou kunnen overgaan tot 1 basisdotatie voor elke partij die de kiesdrempel behaald.
Het door ons geformuleerde voorstel tot hervorming gaat dus niet enkel over het financieren van levensbeschouwingen, maar ook over de financiering van politieke partijen’.
Wij zijn van mening dat, wat deze zaken betreft, meer inspraak van de burgers nodig is.
Ons voorstel is een aangepast Italiaans systeem dat de overheid 0,8 procent van de belasting op natuurlijke personen. Iedere burger kan via de belastingbrief jaarlijks een keuze maken uit een lijst van erkende geloven, alsook Politieke partijen die in de laatste verkiezingsjaren de kiesdrempel behaald hebben.
Defensie, betere bescherming voor onze militairen.
Defensie hanteert een heel apart en complex schaderegelingssysteem. Dat opgelopen lichamelijke schade forfaitair evalueert en forfaitair vergoed.
Door de verscheidenheid aan vergoedingen in dit systeem, met elk zijn eigen wetgeving, worden deze door de samengeordende wetten van vergoedingspensioenen geregeld. De meeste van deze vergoedingen hebben als basis een eigen wetgeving waarin niet altijd dezelfde begrippen worden gehanteerd. Als deze correct worden toegepast is het schaderegelingssysteem een goed en billijk vergoedingssysteem.
In de praktijk blijkt de complexiteit en de ondoorgrondelijkheid van al deze wetgevingen, het juiste gebruik hiervan in de weg te staan.
1)Een samengesteld literatuur die het gehele schaderegelingssysteem op een overzichtelijke manier omschrijft zou de complexiteit kunnen opvangen.
2)Defensie moet de taak op zich nemen om elke militair individueel te begeleiden in de complexe wetgeving en de te volgen procedure.
3)Deze materie moet meer vorming krijgen in de vorming van de militairen. Beginnende met basisinformatie tijdens de militaire opleiding, een meer doorgedreven cursus voor kaderleden.
4)Een alles omvattende registratiesysteem zou het hele proces kunnen faciliteren, en zal het mogelijk maken om uitspraken te doen rond belangrijke punten zoals het causaliteitsprobleem. Waardoor de doeltreffendheid van het schaderegelingssysteem opmerkelijk zou verbeteren. Startende bij het invoeren van de opgestelde model 150 door de militaire geneesheer, in een individuele databasis, die indien nodig in de toekomst geconsulteerd kan worden door de betrokken personeelslid alsook de GGD en CVP.
5)Bij beslissing GGD CVP om de betrokken personeelslid definitief arbeidsongeschikt te verklaren, er automatisch en onmiddellijk het proces voor vergoedingspensioen vanuit defensie ingevoerd word, ter controle of de betrokken personeelslid in aanmerking komt voor een vergoedingspensioen, indien ja, deze volledig en individueel begeleid word door het gehele proces. ( deze moet momenteel op eigen initiatief door de betrokkene militair genomen worden)
6)Bij definitieve arbeidsongeschiktheid statuut M.I.V.T. (+10%) door de dienst, automatisch recht hebben op verhoogde tegemoetkoming, sociale tarieven: gas, elektriciteit, water.
7)Als een militair definitief ongeschikt word verklaard, moet tijdens het automatisch ingevoerde proces “recht op pensioenvergoeding” moet duidelijk de vraag aangeboden worden of de militair wenst in te gaan op een burgerfunctie binnen defensie. ( deze moet momenteel op eigen initiatief door de betrokkene militair genomen worden)
Bij einde iedere legislatuur grondwet voor herziening vatbaar verklaren.
Vereenvoudigde vooraf ingevulde belastingaangifte
“De belastingbrief is voor veel gezinnen en ondernemingen een ingewikkeld kluwen waar een kat haar jongen niet meer in terugvindt. Het invullen van de belastingbrief is niet alleen elk jaar een tijdrovend karwei, de complexiteit vergroot ook het risico op fouten. Fouten die dan nog eens kunnen leiden tot extra procedures en extra kosten. Zeker voor wie zich geen dure fiscaal adviseur kan veroorloven. Om ons fiscaal systeem grondig te vereenvoudigen, draaien we de huidige werkwijze helemaal om. De belastingaangifte wordt dan volledig ingevuld door de administratie. Die krijgt toegang tot alle gegevens die hij nodig heeft, in ruil hoeven gezinnen en ondernemers hun belastingbrief niet meer zelf in te vullen en hoeven ze ook niet meer gecontroleerd te worden. De rechtszekerheid neemt gevoelig toe. Met deze manier van werken wordt de fiscale administratie veel transparanter en toegankelijker
voor de burger.
Mocht deze niet vol fouten staan, het principe is goed, maar de uitvoering laat wederom de wensen over.
Wij stellen voor alvorens deze nogmaals aan te bieden, deze aanpak, grondig te laten testen op fouten door externe fiscale experten en universiteiten, zo dat het failproof is.”
Eerlijkere geldboetes met respect voor de financiële privacy: verleg de
draagkrachtkoppeling naar de strafuitvoering
- Gelijke nominale boetebedragen vormen een veel zwaardere straf voor wie
weinig geld heeft dan voor wie financieel sterker in de schoenen staat.